Arado Ar 96
Arado Ar 96 byl bezpochyby nejznámějším cvičným letounem vyrobeným pro potřeby Luftwaffe firmou Arado. V období druhé světové války to byl jeden z technicky nejpokročilejších a nejmodernějších cvičných letounů. Letoun zkonstruovaný v roce 1938 ing. Walterem Blumem měl kovovou konstrukci potaženou duralovým plechem. Žák a instruktor seděli za sebou ve velké prosklené kabině, která zajišťovala dokonalý výhled do všech stran. |
Vznik, vývoj, vlastnosti a použití |
První prototyp Ar 96 Vl (D-IRUU) byl poháněn motorem Argus As 10 C o výkonu 176 kW (240 k). Zkušební lety ukázaly mnoho předností nového stroje a RLM okamžitě umístilo nový letoun na seznam svých zakázek na rok 1940. Malý počet Ar 96 byl však již vyroben v roce 1939. Tyto letouny byly poháněny podobně jako i prototyp, motorem Argus As 10 C. Arado Ar 96 se stal v leteckých školách Luftwaffe základním přechodovým článkem mezi školními letouny jako byly Ar 66, Fw 44,Go 145 nebo He 72 a stíhačkami Bf 109 a Fw 190. Hlavní vyráběnou verzí byl letoun Ar 96 B poháněný řadovým dvanáctiválcovým vzduchem chlazeným invertním motorem s válci do V Argus As 410 A-l o výkonu 342 kW (465 k). Ar 96 B byl vybaven kovovou dvoulistou stavitelnou vrtulí firmy Argus. První výrobní variantou této verze byl neozbrojený letoun Ar 96 B-l určený pro pilotní výcvik. Druhá varianta Ar 96 B-2 byla vyzbrojena jedním pevným kulometem MG 17 ráže 7,9 mm, který byl umístěn na pravé horní straně motoru. Jinými variantami této verze byly Ar 96 B-5, vyzbrojený letoun určený k výcviku stíhacích pilotů, a Ar 96 B-71 který mohl nést cvičné pumy a byl určen pro výcvik pilotů střemhlavých a bitevních letounů. Existovaly rovněž verze pro výcvik nočních letů a letů bez vidu a také k výcviku navigace, které se lišily vybavením palubními přístroji. Jeden exemplář označený Ar 96 B/MG (D-IXWZ), který objednali Bulhaři, byl vybaven pohyblivým kulometem MG 15 ráže 7,9 mm umístěným v zadní části kabiny a byl určen pro výcvik palubních střelců. V mateřských závodech byl vyroben relativně malý počet letounů Ar 96. Převážnou většinu výroby převzalafirma Ago Flugzeugwerke (část koncernu Heinkel) a od poloviny roku 1941 firma Avia, která se nacházela na území Protektorátu Čechy a Morava. Od roku 1944 Ar 96 vyráběl ve velkém množství také Letov v Praze. Do konce války bylo celkem vyrobeno 11 546 strojů tohoto typu. Verze Arado Ar 96 C vyrobená v rámci nulté série pouze v omezeném počtu byla poháněna motorem Argus As 410 C o výkonu 353 kW (480 k). Tyto stroje měly, podobně jako střemhlavé bombardéry Ju 87 Stuka, v podlaze kabiny malé okénko, které sloužilo ke sledování shozu pum v průběhu výcviku pilotů bitevních a střemhlavých letounů. Po skončení války byly Ar 96 B dále vyráběny v Československu do roku 1948 pod označením Avia C-2. Letouny Arado Ar 96 představovaly základní vybavení Jagdschulgeschwader, kterých existovalo v období války třináct a byly označeny JG 101 až JG 110 a JG 114 až JG 116. Tyto letouny sloužily také v Ergänzungsjagdgeschwader (doplňovacích stíhacích eskadrách), v pilotních školách FFS A/B Schulen a důstojnických školách Luftwaffe LKS. |
Technický popis |
Arado Ar 96: byl letoun pro pokračovací výcvik. Pohon: řadový vzduchem chlazený invertní motor s válci do V Argus As 410 A-2 o maximálním výkonu 342 kW (465 k). Výzbroj: jeden pevný kulomet MG 17 ráže 7,9 mm se zásobou 500 nábojů. Technická data: Rozpětí: 10,96 m, Délka: 9,13 m, Výška: 2,59 m, Hmotnost letounu: 1 412 kg, Vzletová hmotnost: 1 714 kg, Maximální rychlost: 330 km/h, Cestovní rychlost: 295 km/h, Výstup do 3 000 m: 6,8 min, Dostup: 7 100 m, Dolet: 690 km |