Arado Ar 95
Vznik, vývoj, vlastnosti a použití |
Na jaře 1935 se konstrukční kancelář Oberkommanda der Marine (OKM - Vrchního velení válečného námořnictva) rozhodla zkonstruovat a postavit letadlovou loď určenou pro Kriegsmarine. Prostředky na tuto investici měly být zajištěny v rozpočtu na rok 1936. Konstrukční práce na lodi byly zadány loděnici Deutsche Werke v Kielu a firma Arado dostala zakázku na projekt palubního torpédového a současně průzkumného letounu, který by tvořil základní leteckou vyzbroj nové letadlové lodi. Tento letoun měl mít i plovákovou verzi. Konstrukční práce na novém stroji vedl ing. Walter Blume a projekt dostal označení Ar 95. Letoun byl dvoumístný dvouplošník s trupem kovové konstrukce a se skládacími konci křídel s duralovými žebry a nosníkem. Horní plochy křídel byly potaženy plechem a spodní plátnem. První prototyp Ar 95 V1 (D-OLUO) byl vybaven dvěma kovovými plováky a poháněn devítiválcovým vzduchem chlazeným motorem BMW 132 Dc o výkonu 647 kW (880 k). První zkušební lety Ar 95 V1 absolvoval na podzim 1936. Zanedlouho zahájil zkoušky také druhý prototyp Ar 95 V2 (D-OHEO), který byl vybaven řadovým dvanáctiválcovým kapalinou chlazeným motorem Junkers Jumo 210 Ca o výkonu 441 kW (600 k). S ohledem na neuspokojivé výkony druhého prototypu, které byly spojeny s instalací motoru s nedostatečným výkonem, dostal stroj Ar 95 V2 také motor BMW 132 Dc. Další prototypy Ar 95 V3 (D-ODGX) a Ar 95 V5 (D-OHGV) byly navrženy jako třímístné letouny a byly určeny jako vzorové stroje sériové verze hydroplánu Ar 95 A. Prototyp Ar 95 V4 měl kolový podvozek s velkými aerodynamickými kryty a představoval vzorový stroj pozemní verze Ar 95 B. Zkoušky všech pěti prototypů ukázaly, že výkony Ar 95 nejsou nijak mimořádné a letoun bude v okamžiku zařazení první letadlové lodi do služby již zastaralý. V souvislosti s tím byly vyhlášeny nové specifikace palubního letounu, na základě kterých vznikly letouny Ar 195 a Fi 167. V té době závody Arado vyrobily malou sérii hydroplánů Ar 95 A-0 a snažily se s plnou podporou RLM pro ně najít zahraniční odběratele. Šest vyrobených třímístných hydroplánů Ar 95 A-0 bylo poháněno motorem BMW 132 Dc a vybaveno třílistou stavitelnou vrtulí Hamilton Standart. Obrannou výzbroj tvořily jeden pevný kulomet MG 17 ráže 7,9 mm se zásobou 500 nábojů a jeden pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7 9 mm (střílející dozadu) s osmi zásobníky po 75 nábojích. Všechny tyto letouny byly v srpnu 1938 předány Legionu Condor poté jimi byla vyzbrojena Grupo 64 umístěná na základně v Pollense na Mallorce. Zde tyto stroje sloužily k průzkumu a k ničení republikánských dopravních lodí. Po zakončení vojenských akcí ve Španělsku byla jednotka rozpuštěna a tři stroje Ar 95 A-0 byly předány španělskému letectvu, kde sloužily do roku 1948. V roce 1938 firma Arado zahájila omezenou výrobu dvoumístné verze Ar 95 A-l, ze které byly tři letouny prodány do Chile. Chile zakoupilo také tři kusy verze s kolovým podvozkem Ar 95 B. Dodávky byly realizovány v roce 1939. Turecko objednalo několik letounů Ar 95 A-l, které nebyly do vypuknutí druhé světové války dodány a vyrobené stroje převzala Luftwaffe. V německém letectvu byla těmito letouny vyzbrojena 3./SAGr. 125 (ostatní letky této skupiny létaly na strojích He 60 a He l14). Od okamžiku zahájení operace Barbarossa 22. června 1941, operovala 3./ SAGr 125 v rámci Fliegerführer Ostsee (letecké velitelství Baltské moře) nad Baltským mořem. Posádky létající na Ar 95 doprovázely německé jednotky během bojů v Lotyšsku a v Estonsku a také v průběhu námořních výsadků na ostrovy Moor a Dägo. následně byla skupina převelena do základen ve Finsku a koncem roku 1941 do Konstance v Rumunsku, kde byla přezbrojena na letouny Blohm und Voß BV 138. Letouny Ar 95 A-l byly převedeny do SAGr. 127 která do září 1944 operovala ve Finském zálivu. |
Technický popis |
Typ:letounu Arado Ar 95 A-1 - dvoumístný torpédový a průzkumný hydroplán. Pohon: hvězdicový devítiválcový vzduchem chlazený motor BMW 132 Dc o vzletovém výkonu 647 kW (880 k), maximálním výkonu ve výšce 2700 m - 625 kW (850 k). Výzbrojp: jeden pevný kulomet MG 17 ráže 7,9 mm se zásobou 500 nábojů, jeden pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,9 mm se zásobou 600 nábojů umístěný v zadním střelišti, jedno torpédo LTF 5 nebo jedna puma o hmotnosti 400 kg zavěšená pod trupem a šest 50 kg pum pod křídlem. Technická data: Rozpětí: 12,50 m, Délka: 11,10 m, Výška: 6,20 m, Hmotnost prázdného letounu: 2 537 kg, Vzletová hmotnost: 3 560 kg, Maximální rychlost: 275 km/h, Cestovní rychlost: 253 km/h, Doba výstupu (do 1 000 m): 2,3 min, Dostup: 7 300 m, Dolet: 1 100 km |